Saturday, May 30, 2009

Kisah pakcik dan “pam”nye…

Sorry kpd sesiape yg rase citer ni cm tak patut.. awal2 lg aku warning spy jgn bace..

Satu hari tu aku oncall.. aku carik patient utk present case.. nk carik yg org lain xpenah present. Spy ade mende baru bole belajar.. tgh2 carik, sayup2 terdengar suare memanggil aku.. “Dr…. dr….” aku paling, dan perasan sorg pakcik tgh berdiri di samping katil dgn muke yg sgtlah sedih.. sian plak pakcik ni.. aku pn g dekat n tanye, “nape, pakcik?”.. “saya pening kepala, Dr..” muke sedih xhilang lg.. ikut aku nye sibuk mmg malas nk layan, tp sian plak.. so aku bgtau nurse.. nurse kate, “biar je.. mengada la tu..” pulak… kalo betol pening, cmne? Aku pn g balik ke katil pakcik tu, dan reka management aku sndiri.. aku suruh pakcik tu g mandi, basah2 kepala.. then baring.. pakcik tu ngan taatnye pergi la mandi… pastu aku g la sambung carik patient utk presentation..

Habis je pakcik tu mandi, dia panggil aku lagi (kebetulan patient yg aku dpt utk present dekat je).. “Dr, pening dah kurang sket…” tapi perut plak sakit… then aku g le tengok.. aku minta dia baring.. aku pn buat2 periksa perut, tekan kiri tekan kanan… pastu buat2 check mata.. check telinge.. (xtau ape sebnarnye aku carik.. haha).. tgh2 check ni dia cerite yg dia ade masalah nk berak.. susah sgt nk berak.. kdg2 2 hari xberak.. aku pn tanye.. skrg ok?? Dia jwb, skrg dah ok, semenjak dia gune PAM…

Aku terbayang pam yg dia maksudkan tu ialah mende yg org biase gune utk inject lubricant dlm dubur kalau sembelit…



biase mende tu bole beli kt farmasi.. tapi utk tambah aku nye ramah-tamah, aku pn tanye, “pam yg cmne tu pakcik? Pakcik beli kt mane?”… then dia jawab, “beli? Xlah.. pakcik amek kt dlm bilik air je.. mende tu mmg ade dlm bilik air.. ” “pam tandas ke pakcik??” “tak, tu yg panjang tu.. haa.. paip… pakcik gune tu je.. pakcik masukkan hujung paip dlm dubur, pastu bukak pili paip.. pastu, keluarlah sume najis2.. ” aku tegamam… dan mule membayangkan ape yg berlaku…



Pakcik tu sambung… “lepas pam, pakcik rase lega sgt…!” ayat xleh blah.. then lagi.. “pakcik gune care yg same kt sini” sini tu maknenye kt bilik air spital ni la.. ya aduh.. sian kt patient lain.. kalo la ade yg kene puase utk prepare surgery ke.. then tak tahan, curi2 minum dlm bilik air.. disebabkan tak sabar, terus melekapkan mulutnye dgn penuh erat ke paip yg digunakan sbg PAM tadi… serta-merta jus2 tambahan bakal dinikmati… meremang bulu roma bile aku terbayang…

Tetibe aku teringat time kt Temerloh, posting lepas. Rumah kami kerap gak xde air.. pastu bile air ade, bilik air lain ok, tp bilik air aku still xde air.. padahal dari tangki yg same.. berdasarkan teori aku, aku rase ade air bubble dlm paip yg bekalkan air ke bilik air aku, disebabkan oleh pili terbuke tatkala tangki kosong.. ni menyebabkan wujud tekanan yg menghalang air masuk.. teori je la.. so utk mengatasinye, aku pun plan nk sedut la kasik bubble tu kuar… dgn care menyedut dari paip… dgn care menekap bibir penuh erat ke paip dan menggunakan otot2 pipi menyedut dan meniup berulang2 kali… dan ianya berkesan!!!

Cube bayangkan… salah seorg penggune bilik air tu menggunakan teknik PAM pakcik ni…
Utk mengelakkan diri termuntah kt depan pakcik tu, aku pn minta diri.. dan pakcik tu tersenyum seraya berkata, “terima kasih doctor.. pening saya dah hilang.. sakit perut pn dah kurang… terima kasih”… mm.. aku plak yg pening skrg ni..

2-3 hari lepas tu, aku jumpe lagi pakcik tu... dia panggil aku.. "Dr..." aku pn g la... "Dr... saya sakit lagi... tapi hari ni kene keluar... xtau kenape.." muke pakcik ni sgt menyedihkan... "bukan saya xleh bayar duduk kt ward ni, doctor..." aku pn memujuk, "mgkin pakcik dah sihat kot... dah xsakit ape2 lagi... dh boleh keluar sbb ramai lg yg sakit nk masuk dlm ni.." tp dlm hati aku berkate lain "mungkin perbuatan PAM pakcik telah terkantol.. haha.."

2 comments:

madey said...

perlu laa kan ko lukis cmtue sekali...kah2...

Awis Qarni said...

perlu.. utk mengurangkan explaination

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin