Sunday, August 30, 2009

Ladang Buah Naga Dato' Melati..



Sedari kecik aku selalu kagum dgn mak aku.. dia sgt banyak kawan.. bukan kwn sebarangan.. tokey ikan keli.. tokey dusun durian.. tokey ladang Roselle.. asal masuk musim buah je, ade je kawan baru dia dapat.. pendek kate hampir sume buah dan mende2 bkaitan ngan pertanian ni dia ade kontek.. Dia cakap, tu la care nk hidup.. hehe.. duduk kt JB mmg la kos hidup tinggi, kalau naik sikit ke utara ke arah Pontian, byk tokey2 ladang kt sana yg boleh dijadikan kawan.. Pernah sekali aku ikut g Dusun Durian sorg kawan baru dia kt Pekan Nenas.. beli durian sampai nk dekat penuh pajero.. RM 40 je.. murah giler! pastu bile nk balik, mak aku buat2 tanye pasal selonggok durian kt tepi pondok dusun tu yg dari tadi dia perhatikan.. tokey ni ckp, "tu sume durian yg tak berapa elok.. nak ke? amek la semua.. amek je.." org memberi, kite kene la terima ye x? so amek la durian yg jumlah nye sama byk ngan yg dah sedia dibeli tadi.. bile balik umah, alhamdulillah... sume yg dibeli termasuk yg diberi sbb x berapa elok tu, sedap nak mampos! smpai demam2 aku makan...

Itulah kalau berbisnes ngan kawan.. mende baik pon diberi free dgn alasan mende tu dah xberapa elok.. beza kalo g pasar malam, yg burok pon dia kate elok.. mahal plak tuh!!

So.. aku pn berangan nk tiru cm mak aku.. cari kawan berupe tokey2 ladang... x pernah berjaya sehingga suatu hari..

Sbb agak minat ngan pertanian, so aku tertarik nk g tgok Pesta Hari Pengguna yg diadakan kt padang MPK (Mjlis Perbandaran Kuantan) ni... tak jauh pn dari umah sewa aku nih.. naik beskal dlm 2 minit dh sampai... setelah 3 jam berpanasan, akhirnya aku terjumpe sorg brother jual buah naga.. dia offer utk rase.. mmm... ok.. boleh tahan.. then saje sembang2 ngan dia.. tanye ladang kt mane?.. dia pn cerita la akan ladang Buah Naga Dato' Melati... beria2 dia ajak aku g ladang tu.. siap cakap, "Datang la makan buah kt ladang.. boleh rase pengalaman petik sendiri... ajak kwn2..."

ape lagi, ape yg aku inginkan selama ni menjadi kenyataan.. dpt gak berkawan dgn org ladang...

so, 15 Ogos ari tu, aku dgn penuh semangat membara (pdhl x le minat sgt pn dragon fruit nih), pegi ke tempat tu.. Ladang ni terletak kt Km 56 (lebey kurang) ke Muadzam, dari Kuantan.. kalo nk g dari Kuantan, kene ikut jalan ke Segamat, terus je.. sampai 2 km (lebey kurg) sblm jambatan Sg Pahang..


ladang ni berkeluasan 8 ekar.. semuanya ditanam dgn buah naga.. tapi hanye 4 ekar je yg terurus.. lagi 4 ekar terbiar wpun ade pokok.. xcukup pkerja... kalo sesape rajin, g la wat part time kt sane..

sesampai je, kami dijamu ngan buah naga yg baru kuar dari peti sejuk... mmg masyuk!!!!!!

lepas bantai dlm 2-3 bijik, kami dibawa jalan2 ke ladang... pekerja ni cerita sedikit sbyk ttg buah ni... bunga nye besar giler.. kembang waktu malam.. kuncup tghari.. sbb ktrg dtg dlm kol 9, so masih dpt menikmati sisa2 kekembangan...


lepas tu, kitorg belajar petik buah.. kalo x kene gaye memetik, terpetik la jari dek duri pokok nih..






sepertimana ramai tau, buah naga ade 2 jenis.. satu isi kaler putih, satu lagi isi kaler magenta... kulit buah same je... pokok kedua2 jenis buah ni dpt dibezakan melalui daunnye...

ni daun pokok buah isi kaler putih.. agak beralun...


yg ni plak yg isi kaler magenta.. straight je daunnye..

lepas petik dlm 10 bijik, kami makan lagi..


lepas makan dlm 3 bijik, dia kate yg baki 7 bijik tu, amek je la.. jauh2 datang, so diorg kasik free je... sbg melahirkan rase terhutang budi, maka kitorg pon g la gerai buah kt pintu masuk ladang ni utk membeli buah...


tak cukup dgn kasik buah free, kt gerai ni pon, pekerja tu nk buat baik lagi.. harga buah lain2 ikut saiz.. paling besar mestilah paling mahal... tapi pekerja ni kasik kitorg campur2 saiz buah dgn harga yg paling murah... mmg best giler!! aku beli 6 kilo...



buat air pon best!!

Thursday, August 27, 2009

Bosan....

Bosan. Mmg bosan giler belajar. Dari kecik smpai skrg, tak habes2 belajar.. salah sape ni? Semestinya salah sendiri… salah diri yg xpernah istiqamah dlm buat sesuatu.. dah la x istiqamah.. impulsive plak tu.. hangat2 taik ayam.. last2 banyak la projek berlabel gajah putih.. tetibe teringat buku2 kt rak.. haha! Banyak gak.. bak kate sorg member, membeli buku merupakan satu motivasi utk aku.. bace tu lain citer.. Selasa ari tu, Dr. Razman pun ade ckp pasal mende nih.. terasa siot.. Member siap jeling+senyum sinis dari kejauhan.. Haha!!

tu tak kire mende2 lain lagi.. keyboard la.. masa membeli, hari isnin teringat (time tu tgh posting paed kt Temerloh), Khamis petang, smpai Kuantan terus beli.. nk dekat seribu hangus cm tu je… tapi, lepas 6 bulan beli ni, baru satu lagu je aku pandai main-Isabela.. ni pon dh 4 bulan xsentuh.. alasan- headphone rosak.. xpakai headphone nnti member marah sbb bising.. Haih.. Susah btol jadik org yg impulsive.. Tapi tak istiqamah..
 
Dan paling penting.. Salah aku sbb pilih nk wat medik nih.. Mmg silap besar.. Nk je aku patah balik ke time sekolah menengah… xpayah belajar rajin2.. So xdpt A yg byk.. So tak byk pilihan.. Jadik, tak rambang mata.. Dan tak payah perasan yg sume budak srtet A kene amek medik.. Haha!!!

Tapi.. Satu mende yg aku belajar.. Bertanggungjawab dgn keputusan… Bertanggungjawab dgn pilihan… bertanggungjawab dgn risiko yg diambil… biar pun penuh kebuhsanan… bosan dlm diam.. Dan berpura2 terhibur.. tak semestinya bile betol2 gembire je perlu kelihatan gembira.. haha!! maka satu lagi yg aku belajar secara tak langsung - hipokrit pon bagus gak sebenarnye..

The Coolest World Photos - iGetty.com

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin