Tuesday, June 22, 2010

Bilas bihun..

Sedang keseorangan dalam kebosanan termenung di bibir tingkap menjelang senja, lapar pun menjelma.. teringat plak bahan2 kt dapur.. ayam mahal yg dibeli kt Pasar Tani, ahad lepas..(ayam x masuk dlm barang harga kawalan skrg ni ye..) kucai layu nyawa2 ikan.. kubis lebam2 sugul.. cili boh separa masam 2 mggu dlm peti ais.. bawang yg dh start ade pucuk daun... minyak saki baki goreng nuget malam tadi.. bihun yg dah tinggal sebungkus setengah lepas bungkusan yg lain dah kene ratah tikus.. hm.. buat bihun goreng best gak nih..!

maka proses masak memasak pun bermula.. terpikir dlm hati.. masak sekali untuk pagi esok la.. boleh jimat sket.. JPA dh la x masuk2 lagi.. Disebabkan sos Tiram dah abes, aku pn sebat la gune kicap masin.. Tapi, lantaran terlupa kicap bukan likat mcm sos tiram, kicap tercurah penuh hasad... "alamak...!" hati berbisik.. "tapi ok kot"... cube sedapkan hati.. terus memasak..

bile dah masuk bihun, start ade masalah.. "alamak.. tersangat masin la plak..." so aku tambah la bihun lagi.. tambah punye tambah.. sampai dh xleh nak tampung dah kuali tu.. tapi still masin..

terjelupuk sebentar aku mengenangkan perut yg tgh lapar ni.. last2 aku decide nak bilas je bihun tu..

curah air secukupnya..

kacau dgn tujuan nak serap kemasinan bihun dlm air

cedok air bilasan..


air bilasan boleh disimpan utk masak bihun di lain masa



siap.. ini bukan takat boleh buat sarapan esok, pagi luse pon boleh... dah la kene makan sorg..


still sedap..!

The Coolest World Photos - iGetty.com

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin