Tuesday, January 27, 2009

semua pegawai kerajaan perlu kursus etika...

walaupun dah 2 mggu berlalu, tapi aku nk ungkit gak kisah ni... kerana inilah yg meleburkan azam tahun baru aku :- tak nak marah2 cashier atau sesiapa sj kalo aku berurusan kt mana2 tempat... nak jadi pengguna yg sopan, bertatasusila dan beretika...

baru2 ni sorg member blajar medik kt Russia cerita... kt sana, patient pagi2 kene beratur utk diambil darah dan prosedur2 lain... tak mcm kt malaysia, di mana patient dilayan mcm anak raja oleh doctor (tapi bukan oleh nurse haha...) kt Russia, konsep dia:- engko nak sihat, ikut cara aku... (kata member aku la..)

Mmm... mmg kt sini patient dilayan mcm anak raja.. tapi ni setakat yg aku tahu.. setakat baru 2 posting di Hospital Kuantan... lain2 posting atau lain2 hospital aku xtau... tapi dlm 2 posting ni mmg aku nampak doctor2, nk2 yg pangkat2 tggi, sangatlah respek patient wpun 3rd class jer.. paling gentlement, OnG specialist lelaki... kalo yg masih bujang tu, korg amek la buat laki... (ramai yg bujang lg.. bujang 3...) garang mana pun seorg specialist ngan doc2 yg pgkat lagi rendah, atau ngan student, tapi ngan patient ttp baik.. tapi ni setakat yg aku jumpe la.. lain2 belum tahu lg..

tapi... nape tak semua pegawai kerajaan mcm ni? kenapa sstgh je yg kene latih utk mematuhi piagam pelanggan? bukan sekali dua laporan dan rungutan dlm akhbar ttg pegawai2 di jabatan2 kerajaan.. dgn kerenah birokrasinye lagi... paling takleh blah, bukan pegawai pun, kerani je... tapi lagak ngalah pegawai.. tak hormat pelanggan langsung...

baru2 ni aku dan keluarga ke pejabat tanah daerah JB utk buat urusan.. Masuk2 je kerani tu dah buat hal.. layan mak aku cm makcik kampung... xpe.. aku sabar.. pastu dia menipu plak.. dia kata urusan ni kene dapat akuan dari kerajaan negeri Johor... urusan perlu dibuat di pejabat tanah negeri bukan di pejabat tanah daerah dan mengambil masa 2-3 bulan... fuuhh!! susah la plak.. dah la nk kumpul adik beradik yg ramai ni pun susah... tambah plak nk kene kumpul lagi lepas 2-3 bln... mmg masalah...




gambar hiasan...

tapi nasib baik mak aku berpengetahuan pasal urusan2 ni sbb pengalaman kerja, dia terangkan balik kt kerani tu, urusan kami tak perlu akuan kerajaan negeri. Itu hanya utk pemindahan milik bumiputera kepada non-bumi... terkebil2 si kerani nih.. pelik.. tgok pangkat, ketua kerani.. at least dah 15 thn kerje kt situ.. tapi still tak tau psl urusan yg sgt lah basic.. bayangkanla kalo makcik2 tua dari mana2 ceruk kampung datang berurusan. penat2 kumpul anak beranak yg entah kemana sepahnya... pastu tak tahu menahu pasal urusan.. ikut je cakap si ketua kerani tu... last2 pegi pejabat kerajaan negeri, kene patah balik... last2 give up... pastu urusan tak selesai... akhirnya xde hitam putih utk urusan tanah... maka berkelahi la anak beranak yg kemudian harinya... (melebih2 plak...)

abes psl si ketua kerani... azam tahun baru aku belum terkorban lagi... aku kene jumpe si pegawai kt situ.. kene sign agreement... masuk2 bilik, aku nmpak si pegawai tgh sembang2 ngan member, dscuss nk lunch kt mane smbil membelek2 katalog baju dalam... bile aku bg salam, dia masam kalah mempelam.. tanpa menjawab salam... (sedap x irama ni?)bengang sbb terkantol la kot ..

pastu aku pun sign la dokumen tu.. pastu aku bertanya sesuatu.. berkenaan sempat atau tidak kalau seorang lagi kakak aku yg xdpt hadir pada hari tersebut utk datang semula pada 6 Februari... then dia membebel pasal mende lain tanpa menjawab soalan aku... dgn penuh tatasusila dan ciri2 melayu sejati, aku mengulangi soalan aku... pastu dgn muke bengis sampai berkerak2 retak mekap nya yg tebal tu, dia berkata "kan saya kata tadi..... (dia ulang lagi bebelan yg sama tp dgn nada yg lebih tggi... tapi.. still xjawab soalan)"... terbakar gak aku... lantas aku membalas, "soalan saya,.... (aku tiru gaya dan lenggok bahasa dia sambil mengulangi soalan dgn nada yg tinggi...)" lepas tu baru dia tersentak dan jawab.. tapi cm muke bengang... terkuncup balik rekahan mekapnya tadi... pastu dia senyap, tutup fail dan buat kerje lain, sbg isyarat urusan dah selesai, sila keluar...



gambar hiasan 2

sambil jalan keluar, wpun menghayun langkah sopan, hatiku terbakar... bengang dan kecewa.. nape pegawai ni mcm tak dilatih supaya beradab sket ngan pelanggan.. aku pun bukan la sopan.. tapi ngan patient cube gak berlakon.. (mmg la kn? student je lagi.. hehe..)satu lg, bukan sibuk sgt pon, sempat sembang2 belek2 katalog... mak aku ckp, mgkin dia pegawai baru... nmpak cm mude je.. mungkin grad je terus dpt pgkat yg agak tggi... xpe la.. x cukup pengalaman lagi... slow2...

fuh... leburlah azam tahun baruku hanya 15 hari melangkah ke tahun 2009..

2 comments:

madey said...

kalo ade pintu kat situ, ko hempas jek..baru puas ati

Awis Qarni said...

bukan xnak buat... kalo ikut hati, mcm2 lg ble buat..

tapi nanti silap2 tak terjalan plak urusan keluarga aku tuh.. satu lagi, kalo org buat hal ngan kita, kita tak balas balik, haha... kita menang...!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin