Sunday, March 21, 2010

Guru makin kurang sopan..?

bosan xtau nk buat ape.. xpenah2 xleh tido mcm ni.. belek2 blog ntah sape2, terjumpe plak blog menceritakan pasal guru2 yg makin ganas skrg ni... tampar murid la.. cabul murid la.. dan akhirnya penulis buat conclusion yg guru2 skrg makin kurang sopan..

rasenye bukan guru je mcm tu kot.. mane2 org pon.. dan "makin" tu xsemestinya betul.. dah lame kot keadaan mcm ni.. dan golongan ni akan sentiasa ade, dulu.. kini... dan selamanya...

time zaman2 sekolah dulu pn, ade gak yg perangai pelik2.. tapi ofkoz yg baik lagi ramai.. kalau tak, xde nye aku kt tempat skrg ni.. terima kasih cikgu...

paling aku xleh lupe sorg Cikgu sandaran yg mengajar English.. kalau kebanyakan cikgu, pelajar yg x siap kerje sekolah akan didenda dgn rotan, berdiri atas kerusi, buat karangan panjang sbb ape x siap, berdiri kt luar kelas.. tapi cikgu ni "kreatif" sikit.. denda nya - bukak baju, dan jalan satu kelas utk semua org tengok.. nasib baik aku mmg skema, so xpenah x siap.. tapi kesian tengok mmber kene cmtu...



pelajar perempuan tidak terlepas ye.. xleh aku lupe kawan tu teresak2 menangis sbb xnak bukak baju.. ye la kan? dh darjah 4, sure la malu.. pompuan plak tu... last2 cikgu tu suruh bukak tudung je..

yg ni selingan je..., cikgu yg same gak, suke hati je kt depan kelas, kutuk spek mate aku mcm org cacat... satu kelas gelak.. yg sedihnya aku pn gelak gak sbb aku xphm sgt ape yg dia ckp, sbb dia speaking... haha!! sape suruh x pandai English..? nasib baik ade mmber yg baik hati, tolong translatekan utk aku... haha! (sejak tu aku xpakai spek smpai abes sekolah rendah.. rela terkebil2 kerabunan dlm kelas.. sile jgn buat budak kecik mcm ni.. kesian tau...)

tapi zaman tu x secanggih skrg.. xde internet mcm skrg utk org dedahkan dgn mudah sekali.. kalau skrg, siap boleh tokok tambah lagi..... media pn x seterbuka mcm skrg... xde Aduan Rakyat untuk diadu... even kes cikgu cabul budak pon ditutup kes.. ntah le.. mgkin kes tu x betul atau mmg ditutup utk jaga nama sekolah..

kesimpulan aku plak, xadil label secara general mcm tu.. mane2 profession pn same je dulu, kini selamanya... mungkin ade beza berbanding 30-40 tahun lalu, tapi setakat 15 tahun lepas, xde beze sgt kot... Walau macam manepun, yg baik still lagi ramai...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin