Friday, July 30, 2010

Terapi minda

Rakan; "segan la aku.. x pe la.."
Aku; "xpayah bg alasan.. skrg ni cakap segan.. nnti dah kawen, kate bini plak yg segan... aku dah beli brg2 sume tadi " (satu penipuan bernada jujur, tulus dan ikhlas)

mcm tu la lebih kurg sms aku ngan sorg mmber.. kebetulan dia dtg Kuantan outstation.. so aku ajak dtg umah sbb nak masak2.. 2 mggu lepas dia dtg sini, aku dibelanja.. kali ni balas dendam balik.. haha!!

bukan ape.. dh lame sgt x masak besar2.. asik stadi je, mmg la letih.. lagi meletihkan kalo penat stadi bagai nak rak, satu pn x ingat.. badan ni pn dah lemah2 je rase.. perlukan kelentung-kelentang di dapur utk dptkan kesegaran..

Maka pagi tadi, sebaik balik Subuh kt Masjid Sekilau, aku drive g pasar Besar Kuantan yg xlah jauh mane pun.. beli brg2 utk masak nasik ayam.. fuuuhhh! nekad.. padahal x penah pon masak nasi ayam.. harap berjaya.. kalo ikut pengalaman, bile masak nak jamu tetamu ni, insyaallah akan berjaya..

kalo ikut plan, nak makan time bukak pose.. kalo ptg lepas abes kelas baru nak buat sume, takut x sempat plak.. sebelum matahari terbit, aku gagahkan diri prepare mane2 yg perlu disiapkan awal.. pkul 8 nak kene g spital plak.. ye la.. dlm usaha merealisasikan azam 5th year - jadi rajin!!

mula2 buat sup.. then rebus ayam dlm sup.. ayam perlu direbus sbb senang sket nak bakar nnti - cepat masak.. air rebusan ayam (sup), akan digunakan utk masak nasi.. tu la konsep nasi ayam.. simple je..

Then ayam yg telah direbus, sikeluarkan dan gaul dgn bahan2 marinate.. so kene la siapkan bahan2 utk marinate ayam.. simple je, cili kering, bawang (sebanyak2 nye), halia, kicap n sos tiram..


blend sewenang2nya

then perap.. balik kelas petang ni, tggal nak bakar je..

air rebusan ayam utk masak nasi pun dh siap.. balik nnti tggal nak tanak je.. agak beres..

tengah dok siap2 nak gi ward, tetibe je tergatal plak terbaca entry ni...


dan tangan pun tergatal tercatit bahan2..hati pon terdetik tanpa disengajakan "eh?? mcm ade je sume barang2 ni....!!"

cocoa powder yg dah berketul2 tapi masih boleh pakai

dan self raising flour yg dah naik kutu.. kutu makanan x kotor kn?.. haha!!

telur nak 3 bijik, tapi ade 2 je.. sebat je la.. eh? sejak bile aku beli esen vanilla? kenapa tiba2 ianya muncul di kala ini? adakah ini petanda pembuatan Brownies ini mesti dilaksanakan jua???

"YAAAAA!!!!!!" getus hatiku!!!!

maka....

terkuburlah sebuah kerajinan nak ke ward...

berganti dgn kerajinan di dapur (harap xde lecturer terbace.. haha!!)double boiler ape yg boleh

aku suke part ni.. colour combination yg sgt cantek

wow!!!! sedikit bergetar jiwa puasa ku..


senang gile buat mende ni.. sekejap je dah masak.. sblm pegi kelas pkul 11 pagi dah siap!! (kelihatan tanganku berlengan kemeja menandakan nak ke kelas..)xboleh rase, tapi tau sedaplepas asar baru balik... dan terus start tanak nasik

gedabak mcm ketupat palas la plak...

bakar ayam..

nasik siap.. wpun mentah2 sket.. haha!!! 1st time la katakan...

SIAP!!!!
selesai la sebuah terapi minda....

satu hidangan

tetamu yg dirai

Brownies konon2 meletop.. ade cebisan daun paku-pakis di situ

Aie pulang oncall tanpa sebarang baby dan join ktrg makan..

3 comments:

Jojoe, as you know her. said...

haha.. respek! org bujang memasak.

mak awak ada bakeri ye? akak terbaca entri awak. sgt menarik.

happy cooking to u.

Hariry Ariffin said...

ayam tu nampak best!

Qarnikuri said...

jgn tertipu dgn rupa

The Coolest World Photos - iGetty.com

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin