Saturday, January 2, 2010

Hantaran: antara hadiah dan harga

Pejam celik pejam celik, dah nk abes pn cuti sekolah... cuti sekolah yg paling byk member aku kawen.. bile sebut pasal kawen, antara topik paling hangat - hantaran.. ade yg sederhana, ade yg rendah je.. ade yg ikut kelulusan anak.. kalo anak jiran lepasan SPM dah 8K, anak dia ade master, so kene at least 15K.. mcm2 ragam... ape2 hal pn, aku x nk komen ape2 psl herge tu... tu terpulang kpd budi bicara masing2.. kalo tak setuju, cube2 la berbincang.. mane tau boleh kurang?..


Cume nak share sikit pasal pernikahan kakak aku suatu mase dulu.. mgkin pernah aku citer sebelum ni, tapi tak penah post kt sini..

Pernikahan ni berlaku dlm tempoh yg agak pantas.. berlaku beberapa bulan lepas keluarga lelaki masuk meminang.. time rombongan dtg, perbincangan tentang hantaran berlaku (seperti biase..)..

time ni mak aku terpikir dlm hati, "alamak... susahnye nk ckp pasal hantaran ni.. nk mahal2 mcm jual anak pulak..." "kalo kire2 budget utk kenduri, kelengkapan katering dah ade sendiri punye... so xpayah masuk budget utk tu... upah tukang masak + beli barang2 masak x sampai 4 K kot.. sewa dewan Alumni UTM murah je sbb ahli, so xyah kuar duit sewa kemah, sewa kerusi... jimat lagi... kad jemputan murah je kot.. boleh buat sendiri... kek kawen, buat sendiri... hadiah utk tetamu? bagi kek potong2 je la.. buat sendiri gak... mmm... budget tak smpai 5 K pon... ok la.. 5 K je la..."

tapi risau plak ngan Ayah aku... takut dia pemurah sgt... letak 2 K je nnti, tak cukup budget la plak... so berdebar2 tggu ayah aku decide...

dan ayah aku pn bersuara, "hantaran ni merupakan satu hadiah kn? hadiah dari pihak lelaki utk anak saya dan keluarga... malu la saya kalau saya sendiri yg tetapkan hadiah utk kami...."

......dan pihak keluarga lelaki menghadiahkan jumlah hantaran yg tak terpikir banyak nya... alhamdulillah... plus "salam keruk" para tetamu lagi, mmg byk gak duit dapat dari kenduri tu..

tapi ni untung sbb family abg ipar paham bahasa dan turut berbalas budi bahasa.. kalo jenis yg tak paham bahasa, susah gak kn?? kite mintak dia yg tetapkan, dia bagi tepak sirih je.. lagi parah.. haha!!

(harap2 dpt bapak mentua mcm ayah aku.. hehe.. )

2 comments:

ani said...

huu..ameen..tul la tu.ade kdg2 femily gaduh2 pasal nk letak harga..cam jual ayam lak..(bezanye ayam timbang kilo)..siap ungkit2 pas knduri lg..so,tercalarla keseronokan dan kesucian mendirikan rumah tangga tu..ada gak yg x kawen2 sbb duit hantaran yg dimintak xckup2..maka berleluasa la maksiat.huhu,cam kesian lak mejadi mangsa oleh adat yg direka sendiri.em,apepun yg pnting both side kena ikhlaskan niat..niat baik nk dirikan masjid,pihak pmpuan jgnla susahkan pihak lelaki..lelaki pun pandai2 la mghargai si dia yg bakal disunting menjadi isteri tu.wallahualam

ZE said...

Hi Qarnikuri,

Kalo tak keberatan..boleh tak bgtau harga sewa dewan utm kalo AHLI?
TQ..jasamu dikenang :p

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin